top of page

כנס נוער האקלים

משבר האקלים נוגע לחיים של כולנו ובמיוחד לחיי בני ובנות נוער. השינוי באורח החיים הנדרש מהאנושות על מנת להסתגל למצב החדש הוא מורכב ולא מובן מאליו. הנושא מעניין בני ובנות נוער רבים, בארץ ובעולם כולו, אבל חסרה במה לדבר ולהציג מחקרים ומחשבות, כמו גם לקבל ידע בלתי מתווך מחוקרות וחוקרים, א.נשי תקשורת ופעילים.ות.

על מנת לאפשר במה כזו, יזמו תלמידי.ות תוכנית אידאה ממרכז מדעני העתיד והאוניברסיטה העברית לנוער את כנס הנוער על משבר האקלים. הכנס עסק באספקטים שונים של בעיות ופתרונות לאירוע העולמי הזה ובמחקרים שונים שנעשו סביבו. את הכנס ארגנו והפיקו תלמידי תוכנית אידאה (משלושת מחזורי התוכנית), והוזמנו אליו תלמידים.ות מכל תוכניות מרכז מדעני העתיד: מצויינות למדע, אודיסאה, אלפא ואידאה מכל הארץ, כמו גם תלמידים.ות נוספים.

פאנל פוסטרים

ירדן ישראלי, תוכנית אלפא, מכון ויצמן: השפעת שינוי אקלים מעשה ידי אדם על ידי שריפות שתועדו בקליפורניה (הצגת מאמר מ-2019)


עידן זילכה, תוכנית אלפא, האוניברסיטה העברית לנוער: טיהור מים ע"י סופח מסוג מורכב פולימר-חרסית (תמצית מחקר שבוצע במסגרת תוכנית אלפא, 2021)


איתמר כהן, תוכנית אידאה, האוניברסיטה העברית לנוער: משבר הנרטיב של משבר האקלים, נרטיבים אסטרטגיים כמפתח לצמצום פער הפעולה בנושא משבר האקלים (תמצית מחקר שבוצע במסגרת תוכנית אידאה, 2021)


אורי אנריקו סופר, איתי פוקס, אבינעם שמואל שקלאר, תוכנית אידאה, האוניברסיטה העברית לנוער: מה ניתן ללמוד מגישות קודמות לטיפול באשפה בישראל (הצגת מאמר מ- (2020 נגה בר יצחק, תוכנית מצויינות למדע, אוניברסיטת תל אביב: הצגת תנועת מחאת הנוער למען האקלים



פאנל משבר האקלים

לפניכן.ם הצגת הדוברים ותמצית דבריהם.


ד"ר לירון שני

ד"ר לירון שני הוא אנתרופולוג העוסק באנתרופולוגיה של הסביבה, מדע וחקלאות, היחס בין האנושי ללא אנושי, מינים פולשים, שינוי אקלים והשפעות עידן המידע על החברה והסביבה. עבודת הדוקטורט שלו מאוניברסיטת תל אביב, עסקה במתחים בין סביבה וחקלאות בערבה (היכן שגדל), זכתה בפרס גלקמן של האגודה האנתרופולוגית הישראלית, והייתה הבסיס לספר 'שיטת הערבה: אנתרופולוגיה של טבע, תרבות וחקלאות' שפורסם השנה. מאז 2020 הוא חבר סגל במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית. לירון הוא מייסד ועורך פרויקט 'בחברת האדם' - העוסק באנתרופולוגיה בישראל ובעולם ובהנגשת המחקר החברתי. לפרויקט אתר ודף פייסבוק עם יותר מ9000 עוקבים.ד"ר שני נתן הרצאה קצרה על ההשפעות החברתיות של משבר האקלים. הוא דיבר על מושגים חשובים כמו צמצום/הפחתה לעומת הסתגלות. ד"ר שני דיבר על מעורבות הנוער במשבר, אמר שאין ספק שהנוער הרבה יותר מעורב מכל אוכלוסייה אחרת (סטודנטים למשל) אבל גם הזהיר מ"באקלש" (התנגדות) של השמרנות.


פרופ' און ברק

פרופסור און ברק הוא היסטוריון חברתי ותרבותי של מדע וטכנולוגיה במסגרות לא מערביות. הוא חבר במחלקה להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל-אביב ומחברם של שלושה ספרים. פרופ' ברק עובד היום על ספר שנושאו הוא חום וקור במזרח התיכון  פרופ' ברק הוא ממייסדי ועורכי הבלוג השבועי 'הסדנה להיסטוריה חברתית' המתפרסם באתר 'הארץ', המנתח את ענייני המזרח התיכון האקטואלים באמצעות המחקר ההיסטורי העכשווי, וכן ממייסדי המעבדה להיסטוריה של משבר האקלים באוניברסיטת תל אביב.מה לאנשים כמונו שעוסקים בהיסטוריה עם משבר האקלים שמזוהה עם העתיד וההווה? ניקח שני מושגים שעוזרים עם התמודדות עם משבר האקלים אבל גם מצמצמים את התפיסה שלנו: המושג הראשון הוא האנתרופוקן, עידן האדם. זה מושג חשוב שמסביר את העידן הזה אבל הוא מטשטש קצת את אחריות האדם. המושג השני הוא התחממות גלובלית. בלי מדענים לא היינו מבחינים בעליית מעלה אחת, אב לצד חשיבותו המונח הוא גם בעייתי. אף אחד לא סובל מהתחממות גלובלית, כל אחד סובל אחרת: גבר מאישה, תושב יפו מתושבת אודסה, וזה מרחיק אותנו מהחוויה האישית הסובייקטיבית.


אביב לביא

אביב לביא הוא עיתונאי ושדרן רדיו שעוסק הרבה בסוגיות מקומיות סביבתיות ופוליטיות. מגיש בגלי צה"ל עם לינוי בר גפן ונעמי רביע את התוכנית יהיה בסדר. היה כתב בעיתון הארץ, מעריב, ואפילו בטור שבועי של טור ראשון. כותב את הבלוג ''האיש הירוק'' ו''הזמן הירוק'' באתר החדשות "זמן ישראל" (Israel of Times .(השתתף בכתיבה של הספרים ''המדריךהישראלי לאוכל האורגני'' ו''מאיפה משתין הדג''.בתקשורת לא שומעים מספיק על משבר האקלים ואני חושב שצריך לפרוט את המאבק לחלקים קטנים וברורים. לביא נתן כדוגמא את המאבק הסביבתי ואת המאבק למען תזונה מן הצומח שהיה נפרד במשך שנים וטען שאם השאלה היא לא רק האם אנחנו צודקים אלא איך אנחנו מביאים את הידע והמחשבה לקהל כמה שיותר רחב, צריך לאחד מאבקים בתגובה לשאלה מהקהל "איך נתמודד עם מי שמתנגד או מכחיש?" אמר לביא כי צריך להדגיש את הדברים שמציקים כרגע ודרך זה נפתור את הבעיה הגדולה. נגיד, אדם ילחם בהעדר תחב"צ כדי לפתור את ההגעה שלו לעבודה, אבל על הדרך נצמצם את ההשפעה הגלובלית.


מעגלי שיח

בכנס נערכו מעגלי שיח במטרה לעודד ולשתף בחשיבה בנושאים הבאים:

נשים פרטיים או חברות מזהמות: מאין תבוא הישועה?

בהנחיית איתמר כהן (אידאה א')


צרכנות וקיימות: האם אפשר גם וגם?

בהנחיית אביה גליק (אידאה ג')ֿ


מקורות מידע נוספים

א.נשים ששווים עוקב:

עמוד re.gal - אינסטגרם, מיחדוש אופנה וקיימות

מיטל פלג-מזרחי - פייסבוק, אינסטגרם, אופנא בת קיימא

בטיקטוק - Caulin Donaldson - טיק טוק trashCaulin@ מבצע ניקוי חופים מצולם ומתועד

אליינה ווד - טיק טוק thegarbagequeen@ ידיעות על הישגים בתחום האקלים

אייזאס הרננדז - בכל הרשתות החברתיות. סרטונים ומידע בנושא QueerBrownVega


ארגונים ששווים עוקב

באינסטגרם m_laradar - מתחת לרדאר, תקשורת מצעירים לצעירים, דגש אקלים חזק

אתר https://muslala.org/ - מוסללה, מעבדה לחקר עירוניות יצירתית וברת קיימא על גג בניין

מעלה וחצי https://degreeandahalf.huji.ac.il/ - סרטונים לקהלים מגוונים, הנגשה למערכת החינוך

פייסבוק @metlabshot - מתלבשות, אופנא בת קיימא, ארגון לשימור הסביבה

פייסבוק @FoodRescuersJLM - מצילות המזון ירושלים

אתר https://rebellion.global/ - המרד בהכחדה XR

אתר https://www.reshet-yeruka.net/ - הרשת הירוקה, חינוך לקיימות


תרבות ו/או חומרי קריאה

הסרט don’t look up - סרט בנטפליקס, 2021

פודקאסט האקלימיסטים - הפודקאסט הישראלי על משבר האקלים. ד"ר אבנר גרוס ונדן פלדמן.   

הספר עולם קטן - ספר, דרור בורשטיין, בבל, 2021

סדרת מאמרים הסדנה להיסטוריה חברתית

בלוג האיש הירוק - בלוג ומאמרים בענייני סביבה, אביב לביא 

דו״ח צלו הארוך של משק החי דו"ח של האו"ם שבוחן את השלכות משק החי על העולם 

הסרט Merchants of Doubt - סרט תיעודי, 2014






bottom of page